dinsdag 1 juni 2010

All in the Family: oude familiefoto's uit Limburg

Mijn oma als jong meisje toen ze nog in Venlo woonde.
 
 
Toen ik klein was keek ik al naar All in the Family, met Archie Bunker, vrouw Edith, dochter Gloria en schoonzoon Michael (de gehaktbal).
 
Ik kon nog niet lezen en verstond natuurlijk geen Engels, maar mijn moeder las de ondertitels voor voor mij en mijn broer; dat maakte het ook voor ons kleine gezin een familiegebeuren. Mijn moeder hield ook van deze serie, vooral om Edith moest ze lachen.
 
Dochter Gloria is overigens weer op tv te zien. Ze heeft tegenwoordig een rolletje in de sitcom Still Standing; een serie die ik verder niet volg maar af en toe tijdens het eten heb opstaan bij gebrek aan beter. Je zou haar nauwelijks terug kennen, maar ik herkende haar aan haar zéér typische stemgeluid, en toen ik haar opgooglede bleek het inderdaad Gloria te zijn.
 
Al dit als inleidinkje voor de aankondiging van een nieuwe blog die ik gisteren begonnen ben:

Op deze weblog wil ik oude familiefoto's plaatsen, in eerste instantie portretfoto's van mij onbekende personen. Tientallen foto's komen uit de nalatenschap van mijn oma uit Venlo, en betreffen vermoedelijk de families Larue, Klein en Peters. Ik hoop op reacties van mensen die me kunnen vertellen wie deze personen zijn

Die reakties zullen in eerste instantie wel niet spontaan komen, dus ik ga mensen zoeken die mogelijk meer weten van de afgebeelde personen, en ze de link naar deze blog sturen. De url is http://schinnen.blogspot.com/
Waarom Schinnen? Omdat die naam nog vrij bleek te zijn bij blogger, dus die heb ik dan mooi ingepikt. Weliswaar gaat het in eerste instantie vooral om foto's uit Venlo, maar na enkele tientallen ben ik daar ver doorheen, en dan kan ik zien waarvoor ik de blog verder gebruik, en foto's betreffende Schinnen liggen wel aardig voor de hand. Mijn oma's familie kwam rond 1916 vanuit Venlo naar Schinnen. De opkomende mijnbouw zorgde voor een flinke bevolkingsgroei, die de vraag naar huizenbouw meebracht, en mijn oma's vader was metselaar van beroep, vandaar. In Schinnen begon hij een aannemersbedrijfje en hield daarnaast café, want ook daaraan hadden de mijnwerkers wel behoefte.
 
Ik had deze foto's ook op mijn Sittard Web Log kunnen plaatsen, maar het doel is zo anders en specifiek dat een aparte plek me beter leek.
Overigens had ik niet gekeken of http://venlo.blogspot.com/ nog vrij was, maar ik zie nu dat die naam bezet wordt gehouden door een horeca-ondernemer uit Venlo, die alleen in 2006 een paar stukjes geplaatst heeft...
 
Wil Brassé
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten