zaterdag 12 juni 2010

In kasso NS, of: kleine wettige diefstallen en misleidingen

     Houd de dief?
 
 
Bestolen en belogen worden, zijn twee van de meeste irritatie opwekkende dingen in mijn boekje (anglicisme). Vooral stelen van iemand die het niet breed heeft (ik bijvoorbeeld, mijn fiets bijvoorbeeld), kan bijna Wilderiaanse gevoelens oproepen. Gelukkig is er al jaren geen fiets meer van me gestolen, maar er zijn ook wettelijke methoden om mensen met weinig geld te bestelen, vooral als ze even niet zo goed opletten.
 
Beliegen (is dat een germanisme?) is ook zo iets: wentelteefjes aan de telefoon hebben daar bijvoorbeeld een handje van, die je onder valse voorwenselen lastig vallen in je dagelijkse sleur om je een andere telefoonprovider of wat dan ook aan te smeren: ook daar kan ik bijna Wilderiaans van worden.
Meer officiële instanties hebben er ook een handje van: alles wat fuseert of privatiseert bezweert dat de dienstverlening er niet onder zal lijden en dat alle lokaties gehandhaafd zullen blijven, om een paar jaar later steevast te reorganiseren, af te slanken en te snoeien in de dienstverlening en alle aktiviteiten op één lokatie te centraliseren.
Of neem de woningstichting (ooit: woningvereniging) ZO-ZO wonen, die na aanvankelijke bezwaren ermee instemde dat een particulier bij ons achterom het binnenterrein voor een groot deel aan het volbouwen is momenteel: men betoogde aan de hierdoor gedupeerde huurders (waaronder ik bijvoorbeeld) dat het alleen maar een verbetering voor ons zou zijn. Dat geloofde ik natuurlijk gelijk niet, want ik draai intussen wel al 45 jaar mee op deze aardkloot, maar verzet was vrij zinloos, om met de Borg te spreken. Hoeveel er van mijn binnenstedelijke paradijsje straks overblijft is nog even afwachten, maar het wordt zowiezo minder en niet meer. Ik kijk geregeld uit voor een andere woning, maar de huren stijgen en zullen als onze beoogde nieuwe liberale premier zijn zin krijgt nog meer stijgen, dus de keus wordt steeds beperkter.
 
Zo'n aansmeer-gevoel kreeg ik ook al bij de NS, die mij en iedereen bezweert dat die nieuwe OV-chipkaart zo vreselijk gemakkelijk is:

"Activeren gaat snel en gemakkelijk:

  • Houd uw OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat voor de kaartlezer.
    Deze bevindt zich rechtsonder het scherm van de kaartautomaat.
  • Kies 'Ophalen bestelling' en volg de aanwijzingen op het scherm.
  • Na enkele handelingen is reizen op saldo op uw OV-chipkaart geactiveerd.
    Nu nog voldoende saldo laden en u kunt ermee reizen en betalen."
Mooi niet dus: ik ging mijn "bestelling ophalen" op het station, en kreeg doodleuk te lezen dat er géén bestelling voor me was!
Opladen ging anders wel, want van mijn geld zijn ze toch niet vies bij de NS; ik dacht toen even dat het toch wel goed zou zitten.
Maar ik kreeg dus dezer dagen in mijn mailbox een herinnering dat ik mijn kaart nog niet geactiveerd heb! Natuurlijk: nooit de hand in eigen boezem steken, maar doodleuk de reiziger de schuld geven. Wie denken ze wel dat ze zijn, Palestijnen?
 
Ik dus vandaag in mijn mailbox zoeken of ik toevallig een email adres hep van de NS, maar niks hoor: alleen no-reply adressen, de lafaards!
Toen kwam ik onderstaande mail van een jaar geleden weer tegen: destijds was ik ook een oor aangenaaid door een samenzwering van NS, politiek en de InkassoUnie.
 
Het was niet de eerste en helaas ook niet de laatste keer: onlangs nog kocht ik een kaartje om de laatste trein uit Nijmegen naar Sittard te nemen, waarna werd omgeroepen dat wegens werkzaamheden geen trein reed; wel een bus, maar daarmee zou ik Sittard niet meer bereiken. De volgende dag kwam ik met mijn ongebruikte treinkaartje op het station in Sittard om mijn geld terug te vragen; mooi niet, ik moest het maar opsturen naar de NS met een uitleg erbij. Ze hadden geeneens een formulier voor een dergelijke situatie, en de loketdame kon me niet verzekeren of ik mijn geld ooit zou terugzien.
Ik heb de tijd of moed nog niet kunnen vinden om de NS te schrijven en om mijn geld te gaan bedelen. Ervaringen uit het verleden stemmen niet persé hoopvol...
 
Wouter
---------------------------------------------------------------
 
Sent: Sunday, July 05, 2009 4:31 PM
Subject: Inkasso NS

Aan: NS, InkassoUnie, Tweede Kamer
Cc: Rover
 
 
L.S.
 
Met grote tegenzin heb ik me laten bestelen door 'mijn NS' en de InkassoUnie, met medewerking van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
 
Feit was dat ik op verzoek van mijn baas op 15 mei jl. van Sittard naar Den Haag ben gereisd om een urgent pakketje persoonlijk daar af te geven.
Omdat ik normaal nooit zo vroeg de trein neem, had ik er niet aan gedacht dat mijn kortingkaart pas vanaf 9 uur geldig is, en stapte met een gereduceerd kaartje om 8.43 in de intercity. De conducteur was er meteen bij en legde mij de 'wettelijk verplichte boete'(!) van 35 Euro op, naast een extra kaartje tot Roermond van 4,80 euro. (De 2,80 die ik voor dat traject al had betaald werd hierop niet in mindering gebracht.)
 
Vervolgens was ik inderdaad een week te laat met het betalen van de acceptgiro die ik thuis had gekregen, en zowat gelijk met de afschrijving daarvan kreeg ik een nieuwe acceptgiro met 10 euro extra (wettelijke!) boete. Betaald is betaald, hoopte ik toen nog, om enkele weken later alsnog een acceptgiro van de 'Inkasso-Unie' te ontvangen, met bovenop de 10 euro weer een nieuwe 'wettelijke' boete van 25 euro.
 
Al met al heeft U me in wettelijke samenzwering nu 72 euro door de neus geboord voor een treinkaartje waarvoor ik de facto abusievelijk 2 euro te weinig had betaald.
 
Dat wilde ik even kwijt.
 
Ik wens U verder een prettige dag toe,
 
W.M.H. Brassé, Sittard
dossiernummer 85953.74888
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten